Käyttämäsi Internet Explorerin selainversio on vanhentunut eikä sitä tueta enää täydellisesti. Vanhemmilla versioilla voit vain selata tietoja mutta tietojen päivittämiseen vaaditaan vähintään versio 10.

Ole hyvä ja päivitä selaimesi uudempaan versioon tai käytä jotakin muuta selainohjelmaa.

Kortinlukijan asentaminen ja tunnistautuminen

Kortinlukijan asentaminen

Palvelun tietoturvalliseen käyttämiseen tarvitset Kanta-palveluissa käytettävän sote-ammattikortin tai henkilöstö-/toimijakortin. Työnantajaliittymä on vain NÄE-jäsenyritysten käytettävissä. Ohjeet kortin hankkimiseksi löydät sivulta https://dvv.fi/varmenteet-sosiaali-ja-terveydenhuollolle

Ota kortinlukija käyttöön tietokoneessasi seuraavalla tavalla.

1. Käytettävä kortinlukijaohjelmisto on Väestörekisterikeskuksen tarjoama mPollux DigiSign Client-ohjelmisto, versio 4.0.14. Jos tietokoneeseesi on asennettu aiemmin jokin muu kortinlukijaohjelmisto, niin poista se ennen asentamista. Huom! Jos käytät Atostekin eRa-järjestelmää (nettireseptit, nettiarkisto, Promeda), niin poista ensin eRa-asennus koneeltasi ja asenna se uudelleen DigiSignin asentamisen ja testaamisen jälkeen. Uusin versio eRa-ohjelmistosta löytyy osoitteesta https://era.ehoito.fi 

2. Siirry Väestörekisterikeskuksen sivulle osoitteeseen https://www.dvv.fi ja siirry sivulle KORTINLUKIJAOHJELMISTO. Valitse sivun vasemmasta valikosta käyttämäsi käyttöjärjestelmäversio ja lataa sekä asenna käyttöjärjestelmääsi vastaava versio ohjelmistosta. Esimerkiksi Windowsille yleisimmin oikea vaihtoehto on Windowsin exe-versio. Asennuksen voit suorittaa oletusasetuksilla.

3. Liitä kortinlukija tietokoneeseen ja aseta kortti lukijaan. Kortin pitäisi nyt olla käytettävissä tunnistautumiseen.

Tunnistautuminen

Siirry täydennyskoulutusrekisteriin ja siirry optikon tai työnantajan sivulle. Tässä vaiheessa sinulta todennäköisesti kysytään vahvistus, mitä korttia haluat käyttää. Normaalitapauksessa käytössä on vain yksi kortti, joten hyväksy valintaikkunassa oleva asetus. Huomioithan, että valintaikkuna saattaa olla piilossa selainikkunan takana, jolloin saat sen näkyviin pienentämällä selainikkunan. Seuraavaksi sinua pyydetään syöttämään korttiin liittyvä tunnusluku. Kyseessä on tunnistautumiseen käytettävä PIN1-tunnusluku. Sen syötettyäsi sinut ohjataan palveluun haluamallesi sivulle.

Jos tunnistautuminen ei onnistu

Mikäli tunnistautuminen ei toimi, niin seuraavassa muutamia vinkkejä mahdollisen syyn selvittämiseksi

  • Jos käytät Mozilla Firefox -selainta, niin selaimeen pitää asentaa erillinen turvallisuusmoduli. Ohjeet sen asentamiseen löytyvät asennus- ja käyttöohjeen sivulta 8 alkaen.  Asentamisen jälkeen tarkista, että selaimen asetuksissa on määritetty Sivuston pyytäessä varmennettasi -kohtaan arvoksi joka kerta.
  • Onko kortinlukija ja sen tarvitsema ohjelmisto asennettu tietokoneeseen?

  • Onko kortinlukija kytketty tietokoneeseen?

  • Onko SOTE-korttisi syötetty lukijaan oikein päin?

  • Tarkista että varmenteen valinta/hyväksymisikkuna ei ole piilossa selainikkunan alla.

  • Tarkista, että syötit kortin PIN-koodin oikein.

  • Sulje selain sekä irrota kortinlukija tietokoneesta. Liitä kortinlukija takaisin ja käynnistä selain uudelleen.

  • Jollet vieläkään pääse kirjautumaan järjestelmään sisään, niin ota yhteyttä Helpdeskiin helpdesk@netland.fi tai 03 512 5058. Helpdesk on tavoitettavissa arkisin kello 9.00 - 11.00 ja 11.30 - 15.00. Palvelu on käyttäjälle maksuton ja sen tarjoavat NÄE ja SOA.

    Voit ladata TeamViewer QS -etätyöpöytäohjelmiston oheisesta linkistä:
    https://get.teamviewer.com/b7m4zaa

 

Tarkemmat asennusohjeet ovat sivulla https://dvv.fi/varmenteet-sosiaali-ja-terveydenhuollolle - valitse sivun vasemmasta laidasta "Kortinlukijaohjelmisto"